donderdag 16 juni 2011

De Utrechtse Kabouter

De Utrechtse Kabouter
Laatst liep ik door Park Transwijk en zag daar op diverse muren en speeltoestellen de Utrechtse Kabouter. Een leuk figuurtje als graffiti gespoten. Ook op andere plaatsen in Utrecht was ik de kabouter al eerder tegen gekomen. Leuk om via Google eens verder te kijken. Daar kwam ik onderstaand interview tegen met de maker van de graffiti kabouters.

De kabouters veroveren Utrecht.
Pas maar op! De kabouters veroveren Utrecht! Op verschillende muren en meterkastjes staan kaboutertjes. Eentje met een rood mutsje en met vaak een brede glimlach of open mond. SAPsite sprak exclusief met de maker! Dit is zijn eerste Q&A interview..
Hoe is het voor jou allemaal begonnen? Wie of wat heeft jou geïnspireerd om graffiti te gaan spuiten?
"Ik zag tags op straat en had al snel door dat het meer was dan ‘I was here’ en dat vond ik interessant. Ben gaan taggen, en veel later van een ander geleerd een piece te zetten."
Waar haal jij je ideeën vandaan voor je pieces?
"De ideeën haal ik uit mezelf, soms krijg ik ze ingefluisterd door kabouters. Plop, David, Paulus, enzovoorts, hebben er niks mee te maken."
Hoe kom je tot een bepaalde stijl? Kun je dit omschrijven?
"De kabouters in Utrecht bestaan al een jaartje of zeven en hebben in die tijd steeds veranderingen ondergaan, deels uit noodzaak om sneller te kunnen werken, deels omdat een lijntje net wat anders beter flowt."
Hoe ben je op je naam gekomen?
"Een sketch van Hans Teeuwen, 'Daar komen de kabouters'."
De Utrechtse kabouter
Wat is je drive?
"Creëren."
Wat levert graffiti voor jou op?
"Een berg vrijheid, lol, spanning, uiting, problemen, actie op de juiste momenten. Het werk wordt gezien; de reacties daarop hoor je niet direct. En dan in de trein zitten en een kind horen zeggen tegen zijn ouders: kijk, daar is er weer één!"
Verwerk je bepaalde emoties in je pieces?
"Ik probeer vaak de kabouters een speciale uitdrukking of houding te geven. Of een handeling te laten doen. Ik besteed veel aandacht aan de gezichtsuitdrukking. Soms ga ik nog zelfs terug om net één klein lijntje aan te passen. Zo kan ik ze boos, gefrustreerd, geïrriteerd, vrolijk, exstatisch, cool, nadenkend, onzeker, serieus, relaxed, enzovoorts, laten kijken."
Hoe is het idee achter de kabouter ontstaan?
"Wat creatiefs willen doen met de restjes die over waren na het piecen, dat is een eigen leven gaan leiden."
Heb je weleens iemand beledigd door middel van een piece?
"Vast wel. Maar ja, dat hou je toch. Er is veel kunst en reclame waar niemand op zit te wachten, je kan niet iedereen tevreden houden."
Ben jij de enige die de kabouter tekent of doen anderen dit ook?
"Kabouters weten.."
Wat betekent de stad Utrecht voor jou?
"Utreg me stadsjie ut mooist van allemaal!"
Ben je trots op het feit dat je uit Utrecht komt?
"Utrecht heeft een rijke en dope graffiti-geschiedenis."
(bron: sapsite.nl)

In de gang Anthonius Ziekenhuis Leidse Rijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten