woensdag 31 augustus 2011

Visarend of niet ?

Wespendief
Met Maria van Antwerpen op de vogeltour. Wordt het Zevenhoven, Eemland of Waverveen ? Het werd Waverveen – Botshol. Een gebied waar we al even niet geweest waren. Als we uitstappen bij de parkeerplaats komt Marianne Wustenhoff aangereden.
Marianne en Maria
Marianne wil eerst naar de Grote Weije, iets verderop. Daar zou de Visarend zitten. Natuurlijk even meekijken. De arend wordt niet gezien en ik besluit om even iets verder te lopen. Plotseling vliegt er een grote roofvogel over me heen. De Visarend? Bij het zien van mijn foto’s op de camera, is Marianne niet helemaal overtuigd. Even later strijkt de vogel ( of een andere) neer in een dode boom. Marianne krijgt hem prachtig in beeld op de scope en is er van overtuigd dat dit de Visarend is.
Later ontstaat er na invoer in Waarneming een hevige discussie. In ieder geval wordt duidelijk dat de vogel die ik gefotografeerd heb, geen Visarend is, maar een Wespendief. Ook bijzonder en ik had deze rover nog niet eerder gezien. Over de vogel in de dode boom wordt men het niet eens. Paul van de Werken, die deze vogel in dezelfde boom op de foto gezet heeft, wijzigde van Visarend naar Buizerd en nu maar naar de Wespendief.

Terug naar Waverveen, waar eerst nog een praatje gemaakt wordt met Cees Struijk. Donkere wolken pakken zich samen boven de plas. Toch aan de wandel en dat levert natuurlijk een nat pak op. Terug naar de auto tot het weer droog is en vervolgens opnieuw langs de plas. Leuke foto’s kunnen maken.
Lepelaar

Het was in ieder geval een roofvogeldag. Naast de Wespendief, de Buizerd, het Torenvalkje en de Bruine Kiekendief.

Kleine vuurvlinder
Verder vlogen er nog een paar ander, ijzeren vogels over.
Politie helikopter

2 opmerkingen:

  1. Mijn verdediging: de admins op waarneming brachten de twijfel en de buizerd als optie. Mede door mijn bezwaar en jouw foto is de klus geklaard! Fjn datvik je vandaag weer eens tegenkwam, de wespendief nu ook kon fotograferen van dichterbij, en Maria wer eens zag. Tot snel, of veelvolezier Down Under!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En excuus voor typefouten, rotdingen die Ipads....

    BeantwoordenVerwijderen