dinsdag 8 januari 2013

Uit de oude doos

Rechts op de voorgrond mijn vader. (foto uit plm. 1930)

Van mijn schoonzus kreeg ik van de week een paar oude foto’s van de familie De Rooij. Het verhaal dat daar bij hoort vond ik mede dankzij mijn broer Theo terug in het verhaal van Ad, geschreven voor een reünie van de familie.

Leuk,  die oude foto’s vertellen een stukje geschiedenis.

In de begin jaren 30 verhuisden mijn ouders naar Ter Aar. In die plaats had mijn opa Broekhuizen een bedrijfje in grond- en straatwerk. De foto is dus al meer dan 80 jaar gelden genomen. Rechts op de foto met de stratenmakers hamer in de hand, moet mijn vader zijn.

Opa Broekhuizen
Een oude foto van mijn opa Broekhuizen. Opa woonde in Bergschenhoek samen met mijn tante Annie. Tante werkte bij Pro Rege, een instelling die zich bezig hield met de zorg voor de dienstplichtige militairen. Opa verzamelde oud papier in en de opbrengst ging naar Pro Rege.


Nog een foto van opa. Verbaast me dat opa met een werphengel op de foto staat. Volgens mij was hij geen visser. Waarschijnlijk was hij bij familie op visite en ging even mee vissen.
Mijn kleinkinderen zeggen altijd dat opa een grapjesmaker is. Mijn opa kon er ook wat van. Liep je samen met opa door de tuin, vertelde hij dat hij iets speciaal voor je had. Hou je hand maar op. Vervolgens deponeerde hij een warme pruim in je hand. Opa pruimde, dat was in die tijd.

Moeder met zussen in Giethoorn
Nog een oudje, moeder (links op de foto)  met haar zussen, waarschijnlijk gemaakt in Giethoorn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten