maandag 29 oktober 2012

465 treden


Ik dacht dat we de afgelopen jaren alle familieleden uit Down Under wel de trappen van de Dom opgejaagd hadden. Maar nee hoor, eentje vergeten en laat die er nu net zelf om vragen.


De Dom
Het is koud en er staat een forse wind. De bladeren op het Domplein draaien rond als een kleine tornado. We staan nog even te wachten voordat de deuren van de plaatselijke VVV open gaan.

de gids
Binnen is het lekker warm, maar dat is van korte duur. Als de groep zich verzameld heeft, gaan we richting de Dom voor de beklimming van de 465 traptreden. We gaan tot ongeveer 95 meter hoog. De hele Domtoren is 112 meter hoog.

Boven op de Dom
Het eerste gedeelte gaat nog, maar bij de grote klokken giert de wind door de openingen in de toren. Eenmaal boven, op 95 meter hoogte, houd ik mijn bril vast omdat ik bang ben dat hij anders wegwaait.

Zicht op Maarssen
Jammer het is zwaar bewolkt, dus het zicht richting horizon is beperkt. Gelukkig is het wel droog.

De Dom
Na een uurtje staan we weer buiten en heeft John onze toren beklommen en heb ik weer genoeg gesport voor vandaag.

John
Als ik boven op de dom sta, kjik ik even naar benee
dan zie ik het ouwe graggie,  het Vreeburg en Wijk C
Ja dan sprink me hartjie ope,  ik ben trots wat daggie wat
er is geen mooier plekkie, as Utereg me stad



Ze zingen in ons landjie, bij ons in de Jordaan
van dat gaat naar Den Bosch toe, we gaan er naar de Zaan
Maar `t mooiste wordt vergete, dat is toch zeker schand
we hebbe ook nog Utereg, in `t hartjie van ons land!
Kom op `t station is kijke, `t barst er van de rails
we hebbe de hoogste toren, dat is iets crimineels
Dan heb je nog de Jaarbeurs, de Munt en Kromme Rijn
en voor de mooiste mokkels, moe je ook in Utereg zijn!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten