donderdag 20 september 2018

Lange staarten

Staartmees

Een paar uurtjes samen met Tim in het griend om vogels te ringen.
Nee, ik ring niet. daar heb ik geen vergunning voor. Tim wel.
Tim mag vangen en ringen. Ik mag de gegevens noteren voor de database en natuurlijk  zo af en toe een fotootje maken.
Grote Gele Kwikstaart
Naast de vogels blijft het genieten van de natuur om je heen.
Een Haas loopt over het pad naar mij toe. Ziet mij en rent de andere kant op.
Dat doet ook de kleine Ree. Voor ik de kans heb het beest goed te bekijken is hij al verdwenen tussen het groen. 
De Fazant trekt zich, als ik op afstand blijf niets van mij aan en eet gewoon door.
Dat doen de Putters niet als ik langs de distels loop waar ze volop zitten te eten. Een flinke groep vliegt op en verdwijnt in een boom verderop.

Staartmees
Maar zo’n 13 soorten lieten zich ringen of controleren. 
Altijd boeiend om een vogel van dichtbij te bekijken. 

Rietgors, Tjiftjaf, Winterkoning, Roodborst, Kleine Karekiet, Zwartkop, Groenling, Vink, Graspieper, Koolmees, Pimpelmees en een handvol Staartmeesjes en de Grote Gele Kwikstaart.

Grote Gele Kwikstaart
Mooie vogels, maar bijzonder blijven de staartmeesjes. Net een groep hangjongeren die sjirpend door het griend trekken en van dichtbij zo prachtig met hun lange staart, het kleine snaveltje en de guitige oogjes. 

Staartmees
 Wist je dat op basis van de lengte van de staart vastgesteld kan worden of het een mannetje of vrouwtje is.?

Grote Gele Kwikstaart
Ook de Grote Gele Kwikstaart heeft een lange staart. Een prima lange staart om de lucht om hem heen in beweging te krijgen zodat de insecten opvliegen.

Staartmees

Staartmees
Een klein blogje met de grote staarten.

Een extraatje, de Graspieper, met zijn lange nagel aan de achterste teen waardoor  hij beter houvast heeft in het lange gras. (Werd gevangen op dezelfde plek als de Grote Gele Kwikstaart.)

Graspieper

2 opmerkingen:

  1. Leuke langestaartsoorten!!!
    groet, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. The first bird that you took photos of is so cute! I love its fluffy feathers! Thanks for the share, have a fantastic rest of your day. Keep up the posts.

    World of Animals

    BeantwoordenVerwijderen