zaterdag 17 november 2018

Houtsnip en houtsnippers

Houtsnip

Houtsnip en houtsnippers, een mooie combinatie.
Om zes uur op de fiets richting  het griend om de netten voor een ochtendje vogels ringen open te zetten. Het is nog fris en op het gras ligt een laag rijp. Er was dus een klein beetje vorst vannacht of in de vroege ochtend.

Ringen en meten, vleugel, poot, snavel, gewicht
Heel voorzichtig kleurt de lucht. De zon verraadt zijn komst en komt even later als een ronde bol tevoorschijn. Scheelt direct in temperatuur.
De eerst controle ronde van de netten kan ik nog met Tijs meelopen voordat ik naar de vrijwilligersklus ga. 

Houtsnip
Een Winterkoninkje is het eerste vogeltje dat ik tegenkom. Zag het vogeltje het net invliegen, waardoor hij zich makkelijk liet pakken.

Houtsnip
Verderop pak ik een Merel, Zanglijster en Koperwiek, alle drie in hetzelfde net, en stop ze tijdelijk alle drie in een eigen zak. Tot slot nog een goudhaantje en dan terug naar de ringplek, waar Tim al terug is met een Houtsnip, een voor ons, een niet alledaagse soort.

Houtsnip
Natuurlijk de Houtsnip op de foto, voordat ik door ga naar de vrijwilligersgroep van Natuurmonumenten. 

De zon komt er aan
Een flinke groep onder leiding van Henk. 
In het kantoor, onder de koffie, worden de taken verdeeld. 

Chef aan het werk

Knippen en opbinden

De jeugd kan weer door de tunnel
Een groep naar de wilgentunnel, om die weer zichtbaar te maken. Een groep naar het fietspad tussen Vleuten en Maarssenbroek, om wilgen om en om te knotten. Een groepje gaat naar het weiland naast de eendenkooi om daar enkele wilgen te knotten.

Fietspad

Knotten

En knotten

Niet daar
Met de laatste ga ik mee, omdat Henk de toezegging gedaan had, dat ze ook even bij het vogel ringen mochten kijken. Aangezien ik daar net vandaan kwam, logisch dat ik ze de weg wijs en ook wat bijzonderheden kan vertellen tijdens de wandeling langs de netten. De merel, die we passeren, pak ik direct even mee.
Op de ringplek is Tijs aan het ringen. Tijdens het werk geeft hij uitleg over methode en doel van het ringen. Goudhaantje en Vuurgoudhaantje, die tijdens het gesprek van een ring worden voorzien gaan op de foto.

Vuurgoudhaantje
Leuk zo’n tussendoortje, maar er is meer te doen. Er moet gewerkt worden en dat wordt wilgen knotten. Flink zagen en knippen. Om en om worden de bomen gekort. De takken worden netjes langs het fietspad gelegd.

De laatste tak

Voor de hakselaar
En de houtsnippers ? Die zijn er van de week, als de hakselaar langs komt, om het geknotte hout door de machine te laten vermalen.

2 opmerkingen:

  1. Hard gewerkt weer allemaal...
    De houtsnip is natuurlijk geweldig!! Gaaf beest.
    Opvallend die lange nagels bij het kleine vuurgoudhaantje!
    Ik vond het weer een boeiend verslag met mooie foto;s.
    Groetjes en fijn weekend,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed werk Huib! Zo vroeg, stoer en niks voor mij ;-).

    BeantwoordenVerwijderen