zaterdag 17 december 2016

In de houtgreep

Houtsnip
Het is nog donker, grauw en windstil als ik richting de CES locatie fiets om de netten open te zetten. Voor dat het licht is staan de netten in de kooi open.
Voordat ik richting Natuurmonumenten ga, kan ik nog net een half rondje lopen en haal een roodborstje uit het net.


Het is de derde zaterdag in de maand, dus naast het helpen bij het ringen ook de vrijwilligers werk dag bij Natuurmonumenten. Op het programma staan het poten van 500 hazelaar-struikjes bij de plas en het knotten van de laatste wilgen naast de eendenkooi.

Struiken poten
Een leuke en nuttige klus. Er gaan heel wat struikjes de grond in en komende zomer kunnen de roodborsttapuitjes en andere vogeltjes genieten van weer een lekkere strook met struiken.


Maar ja als Tim dan belt en cryptisch vraagt of ik nog belangstelling heb voor een vogel die ik vorig jaar gemist heb, hoeft Tim niet veel meer te zeggen.

De struiken laat ik aan een ander over en met camera richting Tim en de Houtsnip.

Bij De groep heeft geluk om deze bijzondere vogel van dichtbij te kunnen bekijken. Maurice mag de Houtsnip ringen. 

Eerst de pootdikte meten, omdat de ringmaat bij deze vogel bepaald wordt door de pootdikte van de individuele Houtsnip. Deze krijgt een 6.25 mm ring.

De Natuurgroep Kockengen rond de Houtsnip
 



Wegen onder toezicht van  Albert en Nina
350 gram
Eerst ringen, meten en wegen en daarna natuurlijk een fotosessie. Een flinke vogel, die je goed vast moet houden. Of zoals een gast opmerkte. Je moet hem stevig in de houtgreep hebben.

Maurice en de Houtsnip




Een prachtige vogel. Mooie tekeningen en veel grote dan de Watersnip. 

Ook de binnenkant heeft een mooi patroon
Nog een bijzonderheid. De vierde teen van de poot heeft geen nagel. Waarom weet ik niet, maar de foto geeft het bewijs.

vierde teen heeft geen nagel
Toch leuk dat er even een belletje gepleegd wordt als er een speciale vogel geringd wordt.

De struiken staan en de koffie is op
Na deze sessie terug naar de vrijwilligersgroep. De struiken stonden inmiddels allemaal in de grond en de groep verplaatste zich om de laatste wilgen te knotten.

1 opmerking:

  1. Een hele nuttige dag! Het wordt steeds mooier bij de Haarrijnseplas en ik kan niet wachten op de Roodborsttapuitjes in de nieuwe struikjes! En wat een vangst, zo'n Houtsnip. Stoere soort!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen