zaterdag 3 oktober 2015

100 gulden was een snip

Watersnip (klik op de foto voor groter formaat)
Watersnip

Ik begrijp nu waarom de maker van het 100 gulden biljet die mooie watersnip als model heeft genomen.

Ik mis een SMS-je en lees ‘We hebben nu snippen!!’. Meer heb ik niet nodig om op de zaterdagmorgen in actie te komen. Even alles verzamelen en op pad. De locatie is mij bekend, dus ik rij er zo naar toe.




De gevangen snippen zijn inmiddels geringd en ook weer terug in de natuur, daar waar ze ook horen. Maar we hebben geluk, er zijn nog enkele snippen die graag een eigen armbandje willen.

Wat zijn ze mooi !! Een schakering van kleuren. Van Bruin tot wit in prachtige patronen. Daarnaast nog die bijzondere lange snavel.






Ik ken de snip wel, maar meestal schrik ik van deze vogel. Op de dag zit hij doodstil langs de waterkant of tussen de begroeiing. Bij onraad, zoals ik met mijn camera, vliegt hij roepend op om snel te verdwijnen. Dus veel kans om de snip te bewonderen is er niet, tenzij…
En bij die gelegenheid wordt de snip rondom gemeten en bekeken. Lengte en dikte van de poten. Lengte snavel, vleugel en P8. Trouwens de snavel met kop heeft een lengte van tien centimeter. Of het beestje in zijn rui zit en hoeveel vet hij al verzameld heeft. Samen met het ringnummer worden de gegevens ingevoerd in de database.

ringen

meten






We blijven genieten van de schoonheid in de natuur.

watersnip

5 opmerkingen:

  1. Eindelijk zie ik de snip van alle kanten met prachtige details zoals die leuke veertjes op foto 5. Wat een fraai kleurige verenkleed. Een prachtige serie van deze Snip!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige vogels! Ook vandaag bij bosjes gezien in de Waverhoek. Leuk die mooie staartfoto, dat kun je toch alleen maar in de hand zien, bofferd!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Cool,.. ik las vandaag op internet dat ze vanaf hier, helemaal -nonstop- naar Nieuw Zeeland kunnen vliegen (om te overwinteren) Klopt dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wanneer overwinteren ze ,ik denk dat ik vandaag nog een gezien heb in onze tuin in Middelkerke

    BeantwoordenVerwijderen