Als ik op de maandag vanuit Maarssenbroek richting Utrecht
fiets, kom ik over de Gele brug. Ook wel de Douwe Egberts brug genoemd. Met een
flinke vaart suis ik naar beneden en rij over een aantal witte vlakken heen. Als
laatste rij ik over een aantal witte konijnen.
Gele brug, Utrecht |
Dit vraagt om een nader onderzoek en op de terugweg besluit
ik om het een- en ander eens netjes op een rijtje te zetten. De website van de
Fietserbond geeft het echte antwoord. (Zie hieronder) De Fietserbond heeft
gelijk, de route via de Cremerstraat is een rustige, echte fietsroute, en
zonder verkeerslichten en bijna zonder auto’s.
Cremerstraat, Utrecht |
Maar ja, dan kom je Utrecht binnen en begint de ellende. De
fietser, die de Gemeente liever in de binnenstad ziet dan de auto, wordt flink
dwars gezeten.
Het fietspad is gewoon geblokkeerd en de fietser wordt figuurlijk
het bos in gestuurd. Via gele en rode lijnen en betonblokken worden de fietsers
in toom gehouden.
Willemstraat |
Op het gladde rode
fietspad bij de 'gele brug' in Utrecht staat sinds 2 juni in witte letters
'Follow the white rabbit'. Zo worden fietsers via de Cremerstraat van Vinexwijk
Leidsche Rijn naar het centrum van Utrecht gelokt. De officiële route van de
gemeente gaat over de Vleutenseweg.
Waarom een
alternatieve route? Henk Hendriks van de Fietsersbond: 'De Cremerstraat is rustiger en stiller dan de Vleutenseweg.
Als Fietsersbond vinden we het belangrijk dat fietsers kunnen kiezen of ze een
snelle of een rustige route nemen.' De gedachte is dat fietsers de alternatieve
route door de Cremerstraat vaker gaan fietsen, als ze daarvan op de hoogte
worden gebracht. Om te kijken of dat ook echt zo is, telt de Fietsersbond het
aantal fietsers vóór de sjablonen en twee weken nadat de sjablonen zijn
aangebracht. Kunstenaar Mapije bedacht
de konijnen - naar Alice in Wonderland - en bracht de sjablonen aan. 'Ik kreeg
erg veel positieve reacties. We hebben een paar keer gehoord dat mensen daar nu
aan het fietsen waren door de sjablonen. De Fietsersbond adviseert de gemeente
al jaren om ook de Cremerstraat als hoofdfietsroute in te richten. Ook het verkeersveiligheidsinstituut
SWOV adviseert om fietsroutes in autoluwe 30 km gebieden te plannen.
Wat een leuke blog! Je hebt er veel aandacht aan besteed, mooi gemaakt. Ik ga die route ook eens fietsen!
BeantwoordenVerwijderengroet,
Maria