zaterdag 6 januari 2018

29 meesjes en 1 roodborstje

Pimpelmees

Zaterdag ga ik klussen in de Molenpolder, meldt Henk, en als het even kan zetten ik ook een paar netjes open.

mistnet
Natuurlijk ga ik mee de polder in. Lekker buiten zijn en het weer werkt geweldig mee.
Het is windstil en droog. Wat willen we nog meer.
Het klussen valt mee en de netten kunnen worden neergezet. Jammer, Henk heeft maar één geluidsetje bij hem. En het mezengeluid werkt.

Koolmees

Staartmees
Na een uurtje stilte rond- en in de netten, meldt zich een roodborstje. Hij weet wat het is om in het net gevangen te worden. De vogel heeft al een ring om en wordt dus als terugmelding gerapporteerd. Als de ringgegevens zijn ingevoerd in de landelijke database wordt duidelijk waar en van wie het roodborstje een ring gekregen heeft.

Koolmees

Pimpelmees

Staartmees
Dan melden de mezen zich. Een groepje pimpelmezen en vervolgens een aantal koolmezen, gevolgd door een clubje staartmezen.

Pimpelmees

Staartmees

Koolmees
Ook van de staartmezen zijn er al enkele die een ring hebben. Het leuke is, dat de ringen opvolgend zijn, hetgeen inhoud dat ze een vorig keer gezamenlijk zijn gevangen en nu dus nog steeds een groep vormen. Op zich een leuke waarneming.

Koolmees

Staartmees

Pimpelmees
Zoals gebruikelijk klinkt bij het uithalen van de mezen regelmatig een ‘au ‘. Mezen zijn echte bijtertjes en proberen een velletje stuk te bijten. Maar goed dat hoort er bij.

Pimpelmees

Koolmees

Staartmees

Koolmees

Pimpelmees

Staartmees

Staartmees

Pimpelmees

Staartmees

Pimpelmees
Was gewoon even lekker, om na enkele dagen van veel wind en regen, weer eens in de natuur te lopen en bezig te zijn.

Molenpolder 08.30 uur

Molenpolder 13.00 uur

2 opmerkingen:

  1. Hoi Huib, lekker buiten. Ik snap die bijtertjes wel, zou ik ook doen! Maar wat zijn al die mezen toch leuk om te zien, dat mooie geel bij het oogje van de Staartmees.... Je polderfoto's zijn ook mooi met de weerspiegeling. 's Ochtend nog een beetje blauw uurtje en 's middags grauw. Nu nog een met het zonnetje, daar zit ik in elk geval met smart op te wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Huib, Leuk hoor die kleine bijtertjes ;-))
    De laatste twee foto's vind ik ook erg geslaagd!
    groetjes van ....een vage kennis (lol)

    BeantwoordenVerwijderen