dinsdag 17 april 2018

Uit de kast

Bosuil - juveniel - takkeling - uilskuiken

Gisteren zaten ze nog in de kast en keken door de ingang (of uitgang) naar buiten. Volgens broer Theo prachtig om te zien.

Dus vandaag nam hij een fototoestelletje mee om wat foto’s te maken van de schitterende jonge uiltjes.
Maar ze zaten niet meer in de kaat. Wel vlogen er enkele kauwen in- en uit met  een bek vol nestmateriaal.

Na enig zoeken werd een jonge bosuil gevonden.
Wat moet je er mee ? Kan de vogel wel op de grond blijven ? Kan hij vliegen ? Genoeg redenen om mij maar even te bellen.
Nu weet ik ook niet overal het antwoord op, maar weet wel waar ik het juiste antwoord kan krijgen.

Bosuil - juveniel
De jonge uil zat inmiddels tijdelijk in een kuip en er werd nog gezocht naar zijn kleine broer of zusje. Die was toch snel gevonden en zat hoog in de boom te slapen.




Een belletje naar onze uilenman Johan Tuls, die deze uiltjes pas geleden ook geringd heeft.
Huib stuur even een fototootje, dan kan ik wel zien of hij groot genoeg is en het zelf kan redden.


terug in de boom


En dat moet hij kunnen. Dus in opdracht van Johan het uiltje in de boom gezet. Kan hij tot rust komen en later roept hij wel om zijn vader en moeder, die dan wel langs komen met een lekker hapje. Komt allemaal goed.


Maar wat zijn het toch prachtige beestjes en natuurlijk moesten er wat foto’s gemaakt worden.
De lessen van de afgelopen jaartjes bij het assisteren met ringen, zijn nu goed te gebruiken.
Geleerd om rustig om te gaan met vogels en ze op de juiste manier vast te houden, zodat de vogel zich niet kan bezeren.






Voordat ik weer richting huis ga, zat ons uiltje in de boom waar we hem hadden neergezet, gewoon een uiltje te knappen. Prachtig toch.

1 opmerking:

  1. Pffft, ik moet er gewoon van bijkomen!!! Was is dit super GAAF!!!
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen