vrijdag 6 mei 2016

Er op uit


Het is mooi weer en dus tijd om naar buiten te gaan en de fietsen eens goed uit te proberen. Nu wil het geval dat als ik op de fiets stap ik eigenlijk een doel wil hebben.
Het kan zijn dat ik op zoek ga naar een vogel, of een boodschap, of zo maar even op de koffie bij mijn familie in Montfoort.

Nu kan je natuurlijk ook op bezoek gaan en tegelijk een beetje vogelen. En dat is dit keer ook weer gelukt. In de sloot een mooi nest van de Meerkoet. De foei lelijke jongen vallen wel op in de sloot. Eigenlijk zijn ze ook wel weer bijzonder met die kale rode kopjes en gele haartjes.

Meerkoet



Verderop zwemt een stel Grauwe ganzen met jongen. 

Grauwe gans
De bomen staan in bloei. We horen de Gierzwaluwen, zien de Torenvalk en in de lucht hangende Buizerds. 

Fuut
Bij Woerden zie ik de eerste jonge Futen van dit jaar. Ik heb een zwak voor deze prachtige vogels met hun kleine pyjama jongen

Nijlgansjes
Tot slot nog een stel Nijlganzen met hun jongen. De Nijlgans is niet mijn favoriet, maar de jongen zijn toch wel leuk.

Zwaluwen tussen de vissers !!!!!
Bij de Haarrijnseplas wordt ik boos als ik daar enkele vissers in het water zie staan vlak voor de Oeverzwaluwenwand. De Oeverzwaluwen zijn druk met hun nesten en worden door deze vissers verstoord. De zwaluwen vliegen zelfs tussen de vissers door. Een opmerking wordt beantwoord met een obsceen gebaar. Kennelijk is het vangen van een vis belangrijker dan de natuur er om heen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten