dinsdag 16 oktober 2012

Terug in de tijd

Kasteel Sychrov
16 oktober 2012 Tsjechië. Iets later dan voorgaande dagen naar buiten. Het is windstil, maar bewolkt. De walnoten liggen op straat voor het oprapen. Dus maar doen. Een stukje verder een groot kabaal. De vogels vliegen van boom naar boom. Even dacht ik dat het merels waren, maar het geheel lijkt er toch niet helemaal op. Het duurt even voordat ik een vogel goed in beeld krijg en dan zie ik dat het een flinke groep Kramsvogels  zijn.


Een oude man komt naar buiten en probeert te achterhalen wat ik aan het doen ben. Ik versta hem niet en hij mij niet. Ik zwaai met mijn armen en wijs naar de lucht en de bomen . Hij begrijpt niet dat ik de vogels op de foto probeer te zetten en verdwijnt weer naar binnen.

Aan het eind van de ochtend richting Sychrov om een kasteel te bezichtigen. Oké, nu blijken er twee plaatsen met de naam Sychrov in de regio te liggen. Soms kies je de verkeerde en dan moet je gewoon een aantal kilometers terugrijden.
Orangerie
In Sychrov staat een mooi kasteel met een flinke tuin er bij. In die tuin een prachtig herbouwde orangerie, waar er heerlijke koffie met taart geserveerd wordt bij een brandende houtkachel.


Het kasteel vertelt de geschiedenis van de familie Rohan, die er vanaf 1820 tot 1945 gewoond hebben. Daarna werd het kasteel geconfisqueerd en dient het nu als museum. Het kasteel is nog volledig ingericht. Toch wel bijzonder, dat er zelfs een Nederlandse vertaling beschikbaar was.

Voor ongeveer 4 euro mocht je ook binnen fotograferen. Een  jongen was er met zijn vader en opa. Het jongetje had ook betaald en liep met zijn cameraatje druk te fotograferen. Daarnaast kreeg hij tijdens de rondleiding de camera van zijn vader ook in zijn handen gedrukt, om stiekem nog enkele foto’s te maken met een echte camera.



 
Familiewapen Rohan
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten